Sider

tirsdag den 27. december 2011

Er lægerne kritiske nok når de giver os piller ?


En  beretning især for den, der relativt blindt retter sig efter hvad lægerne siger om at tage medicin. (Opdateret 8. januar 2012)

Måske skal også I være langt mere kritiske !!  
I 2000 fik jeg en hjerteoperation og skulle derefter på livstid indtage kolesterolsænkende piller.
Rigshospitalet doserede dette til 80 mg dagligt.
Dette satte Næstved Sygehus dog ned til 40 mg, og det har jeg taget frem til midt på sommeren 2011.

Der stødte imidlertid ret hurtigt kedelige følgevirkninger til mine hjerteproblemer.
De gav stærke smerter især i benene, og jeg blev henvist til en neurolog, der kunne konstatere, at jeg havde nervebetændelse.
Han doserede oxycontin mod disse stærke smerter, og det hjalp, idet virkningen dog aftog således, at jeg måtte have dosis øget.
I sommeren 2011 fik jeg således 20 mg oxycontin 3 gange i døgnet.
(Oxycontin er en syntetisk morfin med styrke på ca 30% højere end morfin).

I sommeren 2011 fik jeg en almindelig lettere lungebetændelse, der blev slået ned af penicilin.
Dette lykkedes fint, men få dage efter at behandlingsperioden var overstået fik jeg nældefeber (Meget ubehageligt).
Der skulle binyrebarkhormon til at fjerne sygdomssymtomerne.

Min lokale læge fandt, at det kunne være alvorligt, hvis det var penicillinen, der var årsag til nældefeberen, idet jeg ved potentielle penicilinbehandlinger fremover kunne risikere alvorlige endda livstruende reaktioner, så jeg kom til en særlig hudlæge, der relativt hurtigt målte blodet og kunne sige, at det umiddelbart ikke tydede på at det var penicilinen, der var årsag.

Jeg blev så henvist til Roskilde Sygehus for udredning af, hvad det var, som jeg var overfølsom overfor.

Efter at vente 3 måneder på at komme til første måned, fik jeg at vide, at der var henvist til en forkert afdeling.
Denne afdeling fik meddelt en anden afdeling på samme sygehus, at de skulle gennemføre udredningen.

Jeg rykkede den nye afdeling en måned senere, og fik så det svar fra denne afdeling, at jeg var på venteliste og måtte ikke regne med at komme i undersøgelse før om 18 måneder.

Der står overfølsomhedsreaktionen så 2 år efter nældefeberen og foreløbigt stadigvæk med forbud mod penicillin..

Jeg forsøgte i eftersommeren at nedsætte mit kolestyrolpilleforbrug fra 40 til 20 mg pr. uge, og reaktionen i blodet var fuldt acceptabel kolestyroltallet var ikke steget.
Jeg fjernede derefter disse piller helt, og efter 6 uger kunne jeg få blodet målt.
Det var steget noget, og nok uacceptabelt højt når henses til mit hjerte.

Ved den lejlighed foreslog lægen, at jeg udskiftede de smertestillende piller til morfin-depotpiller med dosis svarende til den behandling som oxycontinen udgjorde.

Allerede dagen efter at jeg havde skiftet til morfin forsvandt smerterne i benene meget, og få dage efter var jeg næsten 100% smertefri, noget som jeg ikke havde været i mange år.

I samråd med lægen er jeg nu under nedtrapning over 9 uger med 10 mg morfin mindre uge for uge indtil jeg finder nieauet for smertedækningen eller, at jeg slet ikke har brug for pillerne. Efter 3 uger har jeg således nu fjernes 30 mg morfin dagligt (eller 1/3). Stadigvæk ingen smerter og jeg forsætter. (8. januar er dette nedtrappet til 4 piller dagligt ud af startdosis på 9 piller (a' 10 mg).

Lægen foreslog mig at gå tilbage og tage de 20 mg kolestyrolpiller igen for at få tallet ned på de 3,9 som burde være grænsen for mig. 
Det har jeg gjort en uge, men så begyndte smerterne i benene at vende tilbage til noget, der syntes at kunne udvikle sig til det smerteniveau, som jeg havde tidligere.
Jeg har derefter besluttet at lade være med disse kolestyrolpiller i en uge. Hurtigt forsvandt smerterne.
Næste uge vil jeg så tage 20 mg kolestyrolsænkende medicin igen, og så forventer jeg, at smerterne er fuldt tilbage.
Den 4 januar skal jeg tale med min læge derom.
Ved mødet med lægen udtrykte jeg, at jeg under ingen omstændigheder længere villoe have Simvastatin, da den simpelt hen forgiftede og invaliderede mig.
Lægen fandt et alternativ, der dog er meget dyrere og som tilsyneladende kun skal gives hvis bivirkningerne ved simvastatin. Jeg starter dermed den 9. januar 2012.

Noget tyder på, at den kolesterolsænkende medicin således var årsagen til, at jeg i det store hele har været invalideret af nervebetændelse og under doping af morfinlignende stoffer, og dette i 10 år.

Det har kostet det offentlige omkring 1.000 kr. månedligt i denne periode at holde mig på smertestillende medicin plus udgift til forsøg på behandling for bieffekterne.

Alene det at jeg nu i stedet for oxycontin tager morfin sparer det offentlige for 2/3 af udgifterne til de smertestillende piller, og de virker ( i modsætning til hvad de andre ikke gjorde særligt godt til sidst).

Hvis det forholder sig således som jeg tror i øjeblikket, så har den kolesterolsænkende medicin gavnet på blodtallet, men invalideret mig og dette af lægerne ganske upåagtet i fulde 10 år. Ret så skræmmende og noteringseværdigt.

Nu fejler jeg andet end hjerte og "nervebetændelse" og jeg får hele 10 forskellige piller dagligt.
Hvem kender mon virkningerne af sådanne mange forskellige piller samspil?

I dag har jeg ikke tillid til, at lægerne, hverken de praktiserende eller sygehuslægerne har den fulde viden derom.
Er det mon ikke alt for meget brugt i lægeverden, at udskrive piller mod dit og dat ?
Som patient er man nok tilbøjelig til at lade sig lede af den såkaldte placeboeffekt ( d.v.s. tror at de givne piller virker efter hensigt). Det har jeg i hvert fald gjort i 10 år.
  • 10 år er for mig forløbet uden, at jeg har kunne gå meget mere end indenfor egen have,
  • jeg har kun i nødstilfælde ført bil (p.g. af morfinpillerne),
  • jeg har ikke haft en fuld nats søvn på grund af smerter, der dukkede op i utide hver nat,
  • jeg har været nærmest utålelig at omgås (nogenlunde som en dranker) og ikke til megen nytte, da jeg i løbet af dagen sov, var vågen, sov og var vågen.
  • Alt dette finansieret af det offentlige med langt over 1.000 kr. om måneden.
  • Nu er jeg så på "narkotikafvænning" med ubehagelige abstinenser, og har tillbage stadigvæk at fjerne de 4 ud af i alt 9 morfinpiller dagligt.(Det er værre at komme ud af morfin end det var i sin tid at stoppe rygning.
Jeg ser frem til, at min tese holder, at jeg vil kunne undvære smertestillende medicin 100% og være uden "nervebetændelse", der måske reelt var en slem medicinforgiftning på grund af "Simvastatin"-piller!.

Er man ikke rigtig syg, så synes min beretning at vise, at man let bliver det, når de forskellige lægemæssige eksperter træder til og fylder en med piller.

Får du mere end f. eks. 5 forskellige slags medicin, så begynd at være på vagt, med hensyn til om det som du nu fejler ikke til en vis grad skyldes bivirkninger af medicinen.

Løs eventuelt nedenstående beretning.

Henvisnig til beretning om lignende fra en anden tidligere bruger af simvastatin mod kolestyrol








5 kommentarer:

  1. Hej.

    Dette er blot en test for at kunne svare på det af dig stillede spørgsmål til mig andet steds.

    Mvh. Zoras.

    SvarSlet
  2. Sikken en frygtelig historie!

    "Er det mon ikke alt for meget brugt i lægeverden, at udskrive piller mod dit og dat"

    Det tror jeg, du kan have ret i, og tilligemed er jeg overbevist om, at det kan være lidt af et lotterispil, afhængigt af hvilken læge, man er heldig eller uheldig at "komme i kløerne på".

    Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer med den nye medicin, du netop er startet på.
    Såfremt det hele går, som du håber, må det vel også indebære, at du vil kunne komme til at leve et mere "normalt" liv?

    SvarSlet
  3. Novilunio.
    Tak for din kommentar.
    Jeg har ikke noteret moget særligt uheldigt i
    1) Nedtrapning af Morfin
    2) Overgang fra Simvastatin til Tahor (Kolesterolnedsættelse).
    Ad 1) Siden 8. januar er jeg nu nede på 3 stk 10 mg. morfinpiller, og dem tager jeg alle til natten, hvor jeg har mest brug for ro til at sove.
    - De gamle bivirkninger fra oxycontin er stadig væk, herunder den manglende balance, der var årsag til at neurologen i sin tid gav diagnosen "nervebetændelse".
    - Maven fungerer atter uden at jeg skal tage "movicol" for at få gang i den.
    - Igen kan jeg lade vandet fuldt normalt. Med Oxycontinen virkede lukkemusklen næsten med aut. lukning hvert ca 2 sek. under vandladningen, og det føltes næsten som om at der var problemer med prostataen.
    - Medicinudgiften mod smerte er ved overgang til Doltard reduceret med ca 2/3.
    - Den permanente træthed i løbet af dagstimerne er væk, og dermed er interessen for andet end at ligge på sofaen vendt tilbage lidt efter lidt.
    Ad 2) Overgang til Tahor:
    - Selv om jeg kun har taget den nye pille i 3 dage, så mærker jeg ingen bivirkninger, og effekten af denne type pille skulle fuldt svare til den gamle type, men er en nyere ( og dermed dyrere) pille, som lægerne angiveligt skal være tilbageholdende med at ordinere ( på grund af prisen)
    - Min egen tese om, at det især nok var Simvastatin der var årsag til symptomerne på nervebetændelse, stadigvæk holder, er jeg naturligvis spændt på om min balanceevne på et tidspunkt svækkes på en måde der minder om det, jeg havde før.
    - Uden forvarsel faldt jeg en del gange, og det har bevirket, at jeg stort set ikke har været ude i det pulserende liv på egen hånd, dette er slet ikke sket siden jeg smed simvastatinnen væk, og jeg håber, at det også var en af bivirkningerne, som jeg måske ikke længere vil opleve.
    - En næsten konstant hudirritation, til tider værre end til andre tider, synes nu også at være væk (Nældefeberen i 2011 skyldtes sikkert Simvastatin.)
    ---
    Alt dette lyder næsten for godt.
    Jeg har problemer med de nederste ryghvirvler, der sikkert skyldes gigt og en mærkelig effekt fra mine fødder. Det sidste smerter dog ikke.
    Når jeg er ude af morfin vil jeg forsøge med et alternativ produkt mod rygsmerterne.
    Mit kørekort vil ikke kunne forlænges efter september hvos jeg ikke er ude af modfin, så der er noget at gå efter:-)

    Jeg går ud fra at der er især Oxycontin- og Simvastatinbrugere, der måtte læse nærværende, og som måske kan genkende noget.
    Det linkede indlæg tyder noget derpå.

    SvarSlet